6 (gezonde) ontbijtjes voor de student met tijdgebrek

Als student met een kleuter van drie en een overvolle agenda heb ik vaak geen tijd voor een uitgebreid en uitbundig ontbijt. Ik verkies dan ook veel liever een kom cornflakes of een paar sneetjes brood met één of ander zoet laagje beleg om drukke, chaotische ochtenden toch een beetje “leefbaarder” te maken zodat ik sneller kan beginnen aan mijn dagelijkse bezigheden. Desondanks probeer ik toch mijn best te doen om zo gezond mogelijk te eten en het goede voorbeeld te geven.

Exact twee jaar geleden besloot ik om heel mijn levensstijl om te gooien en gezonder te leven. Door een gezond voedingspatroon te ontwikkelen en voldoende lichaamsbeweging te integreren in mijn dagelijks leven ben ik ongeveer 50 kg afgevallen. Als ik hierover in conversatie ga met vrienden en/of kenissen krijg ik dan dikwijls de vraag wat ik zoal eet op een dag en hoe ik zoveel ben afgevallen. Vaak denken mensen dat ik mezelf veel ontzeg op het gebied van voeding, maar eigenlijk draait het om balans en kennis over je eigen lichaam. Jezelf uithongeren is nooit een goede manier om gewicht te verliezen.

Een gezonde levensstijl voor jezelf creëren kost tijd, maar gelukkig bestaan er ook simpele, gezonde maaltijden en daarom heb ik zes ontbijtjes op een rijtje gezet met de focus op gezonde, lekkere en gevarieerde voeding dat vlot en makkelijk naar binnen gewerkt kan worden op drukke ochtenden.

Havermoutpap met pindakaas en fruit

Havermoutpap is een geliefde keuze hier in huis omdat het niet alleen lekker en gezond is, maar ook weinig tijd in beslag neemt. Daarnaast heb je ook de mogelijkheid om talloos af te wisselen tussen verschillende soorten melk en fruit. Mijn voorkeur gaat echter uit naar kokosmelk, bananen en druiven. En voor wat extra smaak voeg ik altijd een koffielepel pindakaas toe als de pap nog aan het koken is. Op die manier kan de pindakaas zich goed vermengen met de havermout en creëer je een vollere smaak.

Crackers met zalm en kruidenkaas of avocado

Bij crackers vind ik het belangrijk om voedzaam beleg te gebruiken dat onder de categorie gezonde vetten valt (zoals avocado en vis), om ervoor te zorgen dat je toch een paar uur verzadigd bent. Crackers op zich bevatten niet veel voedingsstoffen die nodig zijn om je lichaam te voorzien van energie. Daarom worden ze vaak aangeraden en gebruikt als je wilt afvallen, maar aangezien we niet aan uithongeren doen en een tijdje verder willen met ons ontbijt raad ik wat “steviger” beleg aan.

Koolhydraten worden in ons lichaam omgezet in suiker. De suiker wordt gebruikt als energiebron voor onze spieren en organen en het teveel aan suiker wordt vervolgens omgezet in vetten. Deze vetten worden ten slotte opgeslagen in ons lichaam zodat we altijd een reservevoorraad hebben indien nodig. Aangezien crackers weinig koolhydraten bevatten blijft er niet veel suiker over dat ons lichaam kan opslaan als vet. Dit is waarom crackers kunnen helpen om af te vallen.

Avocado en gerookte zalm bevatten gezonde vetten die we nodig hebben om te functioneren, na te denken en gefocust te blijven. We moeten echter wel in ons achterhoofd houden dat een teveel aan deze gezonde vetten ook niet gezond is. Als ik crackers met avocado of zalm eet als ontbijt probeer ik 's avonds een vegetarische maaltijd klaar te maken met linzen of bonen om toch een balans te creëren en een normale vetopname te behouden voor die dag.

Cruesli met pure chocolade, yoghurt en banaan

Mijn dochter vindt het verschrikkelijk, maar ik vind de smaak van de wat zuurdere yoghurt, het zoete van de banaan en de knapperigheid van de cruesli met de stukjes pure chocolade een lekkere en aangename combinatie. Daarnaast is dit een mooi voorbeeld van een gevarieerd ontbijt. De yoghurt bevat boordevol eiwitten, vetten, calcium en vitamine B. Bananen bestaan voornamelijk uit vezels en kalium en cruesli is heel gunstig voor de darmen in combinatie met voldoende water op een dag.

Ontbijtshake van kokosmelk, havermout, banaan en pindakaas

Ook hier kan je eindeloos combineren tussen verschillende soorten melk en fruit, maar wederom gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar kokosmelk en banaan. Vroeger gebruikte ik magere melk, maar dat vinden mijn lactose-intollerante darmen niet meer zo fijn. Daarom ben ik overgestapt op plantaardige melk.

Ik giet ongeveer driehonderd ml kokosmelk in de blender, voeg vervolgens twintig gram havermout toe, een volledige banaan en werk ten slotte af met een halve koffielepel pindakaas voor de smaak. Banaan en pindakaas is trouwens echt een aanrader. De smaakcombinatie is hemels!

Mini-koffiekoeken

Tot slot wil ik afsluiten met een ontbijtje waar ik intens van kan genieten; een kop koffie met koffiekoeken. Ik wil dan ook nog eens extra benadrukken dat het geen zonde is om jezelf af en toe te verwennen met iets lekkers. Zolang er een mooie balans is en er gevarieerd wordt gegeten zal een koffiekoek of twee geen negatieve gevolgen op je hebben. Genieten hoort immers ook bij het leven.

Het is niet altijd simpel om je levensstijl aan te passen. Zeker niet als je een druk schema hebt of samen woont met andere mensen die niet veel waarde hechten aan een gezonde voeding. Daarnaast heb ik het idee dat mensen alleen maar aan salade denken wanneer er gepraat wordt over gezonde voeding, maar ook gezonde voeding kan heel lekker zijn en bestaat (gelukkig) niet alleen uit "konijnenvoer". Ik hoop in ieder geval dat je inspiratie kan halen uit dit artikel.

Hecht jij waarde aan een gezonde voeding? Wat eet je als ontbijt wanneer je gehaast bent en wat is je persoonlijke favoriet? Zijn er ontbijtjes uit bovenstaande lijst die je graag zelf wilt proberen?
Liefs, 
Evelyn ♡

Een reactie posten

My Instagram

Copyright © The Healthy Student. Made with by OddThemes